S1GP HUNGARY

A Sportág bemutatása

A Supermoto egy motorsport-ág, amely az aszfaltos pálya- és a terepmotorozás elemeit ötvözi. A sportág egyedi jellegét a változatos pályák adják, amelyek aszfaltos részekből (60-70%) és terepszakaszokból (30-40%) állnak. Az ilyen kombináció különleges technikai képességeket kíván a versenyzőktől, akiknek egyszerre kell megmutatniuk a gyorsasági és terepen való motorozási tudásukat.

A versenytípus különlegessége, hogy a pilóták kiemelkedő ügyességet és sokoldalú technikai tudást igényelnek, hiszen a változatos pályák más-más motorozási stílust stílust követelnek meg. A futamok népszerűsége a látványos manőverekben és a közönségközeli élményekben rejlik.

A supermoto motorversenyzés csúcsát az S1GP (FIM Supermoto Világbajnokság) képviseli, ötvözve az aszfaltos gyorsasági és terepes motokrossz elemeket. Az eseményeket a XIEM promóter szervezi a Nemzetközi Motorkerékpár Szövetség (FIM) irányítása alatt.

A fő S1GP mellett több betétfutam is szerepel, például az S2 (Európa-bajnokság), az S4 (csak aszfaltos pályákra tervezett kategória), valamint a fiatalabb versenyzők számára az SM Junior kategória.

A Supermoto különleges helyet foglal el, mivel a gyorsasági motorversenyzés és a terepmotorozás között helyezkedik el.

  •  Kapcsolódás más ágakhoz: Sok motocross- és enduróversenyző használja edzésként a Supermotót, hogy javítsa aszfaltos technikáját.
  •  Karrierindítás: A Supermoto jó belépési pont lehet a motorsport világába, mivel viszonylag alacsony a költségigénye a MotoGP-hez vagy az MXGP-hez képest.
  •  Hasonlóságok és különbségek: Míg a MotoGP a sebességre és precizitásra, az MXGP pedig a durva terepre fókuszál, a Supermoto ezek kombinációját kínálja, ami egyedi technikai kihívást jelent.
S1GP-Hungary

S1GP HUNGARY

A Sportág Története

A Supermoto a motorsport világában viszonylag fiatal ágnak számít, amely az 1970-es évek végén született meg az Egyesült Államokban. Az ötlet az volt, hogy egy olyan versenysorozatot hozzanak létre, amely kombinálja a különböző motoros diszciplínák — az aszfaltos gyorsasági motorozás, a terepmotorozás és a dirt track — elemeit, ezzel egyedi kihívást és látványt kínálva.

A kezdetek: Superbikers

  •  Az első supermoto típusú versenyt a „Superbikers” néven rendezték meg 1979-ben az ABC amerikai televíziós csatorna számára. Ez egy meghívásos verseny volt, ahol a különböző motoros kategóriák bajnokai csaptak össze egy vegyes pályán.
  •  A rendezvény óriási sikert aratott, és gyorsan népszerűvé vált a nézők körében, de az 1980-as évek közepére a Superbikers versenyek elvesztették támogatásukat, és a sportág háttérbe szorult az Egyesült Államokban.

Az európai újrakezdés

  •  A supermoto népszerűsége az 1990-es években éledt újjá Európában, ahol a sportág új lendületet kapott, különösen Franciaországban és Olaszországban.
  •  A sportág ebben az időszakban alakult át valódi bajnoki formátumú versenyekké, amelyeket a nemzeti szövetségek támogattak.

Nemzetközi szint: FIM SuperMoto Világbajnokság

  •  Az FIM (Nemzetközi Motorsport Szövetség) 2002-ben indította útjára a hivatalos SuperMoto Világbajnokságot (S1GP), amely a sportág csúcskategóriájává vált.
  •  A világbajnokság olyan ikonikus versenyzőket és gyártókat vonzott, mint Thomas Chareyre, Marc-Reiner Schmidt, valamint a KTM, TM Racing, Husqvarna és Honda.

Fejlődés és népszerűség

  •  A supermoto különleges pályaformátuma — amely aszfaltos és terepes szakaszokat ötvöz — rendkívül látványossá tette a sportágat. A közönség számára az extrém manőverek és a szoros versenyek izgalmas élményt kínálnak.
  •  Az S1GP, valamint regionális és nemzeti bajnokságok révén a sportág a világ számos országában népszerűvé vált, különösen Európában.

 

A supermoto története a motorsport kreatív oldalát tükrözi, ahol különböző diszciplínák egyesítésével egyedi, dinamikus és látványos sportágat hoztak létre, amely mára a motorsport palettájának meghatározó része.

S1GP HUNGARY

Szabályok és formátum

A versenysorozat jellegzetessége a pályák összetett kialakítása, ahol általában 70%-ban aszfaltos szakaszok, 30%-ban pedig terepes szekciók találhatók. A motorok a supermoto-specifikus S1GP kategóriában versenyeznek, amelyben a résztvevők 450 köbcentiméteres egyhengeres gépeket használnak. A versenyek pontozási rendszere megegyezik más motorsport-sorozatokéval, és minden forduló két fő futamból áll, amelyek alapján a hétvége végeredménye alakul.

Egy átlagos versenyhétvége két napos: szombaton szabadedzések és időmérő edzések zajlanak, míg vasárnap kerül sor a futamokra.

Általános időterv

Szombat:

  • 9:10-9:40: S1GP Szabadedzés (A és B csoport)
  • 10:10-10:35: SM Junior Szabadedzés 1
  • 10:35-11:45: S4 Szabadedzés 1
  • 11:45-12:55: S1GP Elő-kvalifikációs edzés (A és B csoport)
  • 12:55-13:20: SM Junior Szabadedzés 2
  • 13:20-15:15: S4 Szabadedzés 2
  • 15:15-15:55: S1GP Időmérő
  • 15:55-16:25: S1GP Superpole
  • 16:25-16:55: SM Junior Időmérő
  • 16:55-17:40: S4 Időmérő
  • 19:10: S1GP Verseny 1

Vasárnap:

  • 10:35: S4 Verseny 1
  • 11:50: SM Junior Verseny 1
  • 12:55: S1GP Gyorsverseny
  • 14:50: S4 Verseny 2
  • 16:05: SM Junior Verseny 2
  • 17:05: S1GP Szuperdöntő

Ez az időterv kisebb eltérésekkel fordulónként változhat, a helyszíni adottságoktól és a résztvevők számától függően. A program magában foglalja az edzéseket, az időmérőket, valamint több kategória versenyeit, köztük az S1GP-t, az S4-et és az SM Junior osztályokat.

Superpole

A Superpole a legjobb hat versenyző részvételével zajlik, akiket az időmérő edzés eredményei alapján választanak ki. Az egyes versenyzők két kört teljesítenek: egy bemelegítő és egy mért kört. A leggyorsabb köridő alapján dől el a versenyzők rajtpozíciója a két futamra (RaceOne és FastRace). A Superpole győztese az említett extra pontot is megszerzi.

Rajtoltatási eljárás

A rajtprocedúra során a versenyzők a pálya egy meghatározott szakaszán egy szorosan összezáró rajtvonalat alakítanak ki, majd a lámpák kialvása után indulnak el. Ez a rajtforma izgalmas pillanatokat biztosít, és elősegíti a taktikai versenyzést

Pontozási rendszer

Az S1GP futamain a versenyzők az alábbiak szerint szerezhetnek pontokat:

  •  Futamgyőztes: 25 pont
  •  2. hely: 22 pont
  •  3. hely: 20 pont
  •  Ezt követően csökkenő sorrendben 1 ponttal kevesebb jár minden további helyezésért egészen a 20. helyig.

A szezon végén az összesített pontszámok alapján hirdetik ki a bajnokot. Emellett a SuperPole győztese egy extra pontot szerez mind a versenyzők, mind a gyártók számára.

Bajnokságok

Az S1GP több kategóriában és szinten kínál versenyzési lehetőséget, mint például:

  •  Világbajnokság (S1GP): A legmagasabb szint, ahol a világ legjobbjai versenyeznek.
  •  Európa-bajnokság: A feltörekvő tehetségek számára.
  •  SM Junior: A fiatalabb generációk számára létrehozott sorozat.

Ezek mellett további regionális és nemzeti bajnokságokat is rendeznek, amelyek a sportág népszerűsítését szolgálják.

S1GP HUNGARY

Gyártók és csapatok

Gyártók

A Supermoto S1GP bajnokságában számos gyártó, motortípus, szponzor és más érdekelt vesz részt, amelyek hozzájárulnak a sportág fejlődéséhez és népszerűségéhez.

A bajnokságban olyan neves motorkerékpár-gyártók szerepelnek, mint a:

  • KTM
  • TM Racing
  • Husqvarna

Ezek a gyártók különleges Supermoto modelleket fejlesztenek ki a versenyzésre. A motorok jellemzően módosított crossmotorok, amelyek aszfaltos és földutas szakaszok kombinációjára optimalizáltak. A gyártók támogatják a csapatokat fejlett technológiával és prototípusokkal, amelyek időnként már a következő szezonban elérhető szériamodelleket vetítik előre.

Csapatok

Az S1GP bajnokság legsikeresebb csapatai az elmúlt években a következőek voltak:

  • L30 Racing: Ez a csapat TM motorokkal versenyez, és rendkívül sikeres az S1GP-ben. A legkiemelkedőbb versenyzőjük Marc-Reiner Schmidt, aki több világbajnoki címet szerzett a csapat színeiben.
  • KTM MTR Team: Az osztrák gyártó hivatalos csapata, amely 2024-ben ünnepelte 20 éves jelenlétét a sorozatban. Ez a csapat rendszeresen az élmezőnyben végez, és több neves pilótát is foglalkoztat.
  • TMS Tuning Motorsport: Ez a cseh csapat szintén elismert az S1GP mezőnyében. A csapat folyamatosan fejlődik, és új pilóták szerződtetésével erősíti versenyképességét.
  • SGR (Supermoto Racing Team): Az SGR kiemelkedő pilótákat alkalmaz, például Thomas Chareyre-t, aki az egyik legismertebb versenyző a sportágban.
  • SMX Racing Team: Egy nemzetközi csapat, amely folyamatosan bővíti jelenlétét az S1GP-ben, és komoly munkát fektet a versenyképesség fenntartásába.

S1GP HUNGARY

Versenyzők

A Supermoto különleges technikai és fizikai kihívásokat tartogat, mivel a versenyzőknek két eltérő motorozási stílust kell egyszerre uralniuk. Az aszfaltos szakaszok gyors reakcióidőt és precíz féktechnikát igényelnek, míg a terepszakaszok ugrásai, hullámai és laza talaja extrém egyensúlyérzéket és állóképességet követelnek.

  • Edzési módszerek: A versenyzők kardiovaszkuláris edzéssel (futás, kerékpározás) fejlesztik az állóképességüket, míg a funkcionális edzések (pl. súlyemelés, stabilitásjavító gyakorlatok) az izomerőt és a koordinációt javítják.
  • Mentális tréning: A koncentráció és a stresszkezelés kulcsfontosságú. Sok versenyző meditációval, vizualizációval vagy mentális tréner segítségével készül a megmérettetésekre.
  • Diéta: Az optimális súly fenntartása érdekében a versenyzők szigorú étrendet követnek, amely magas fehérjetartalmú és energiadús, de alacsony zsírtartalmú.

 

Kiemelkedő versenyzők: 


Marc-Reiner Schmidt (Németország)

Marc-Reiner Schmidt, az L30 Racing TM csapatának versenyzője, a supermoto egyik legsikeresebb alakja, többszörös S1GP-világbajnok. 2024-ben megszerezte negyedik világbajnoki címét, ezzel tovább erősítve legendás státuszát a sportágban. Schmidt különösen eredményes a Metteti Superbiker versenyen, ahol 2024-ben hetedik alkalommal diadalmaskodott. Védjegye a kiegyensúlyozottság és az extrém körülményekhez való alkalmazkodás. Olyan riválisokkal szemben aratott sikereket, mint Lukas Hollbacher vagy Thomas Chareyre, és a döntőkben rendszeresen bizonyítja mentális és technikai fölényét.

Marc-Reiner Schmidt
Lukas Hollbacher

 

Lukas Hollbacher (Ausztria)

Lukas Hollbacher, a KTM gyári csapatának versenyzője, az S1GP állandó esélyese. Agresszív stílusa és robbanékony rajtjai különösen hírhedtek. Több futamgyőzelmet aratott, és rendszeresen a dobogón zárja a hétvégéket. Annak ellenére, hogy a 2024-es szezon elejét kihagyta egy műtét miatt, visszatérése után kiemelkedő teljesítményt nyújtott. A Belga Nagydíjon például magabiztos győzelmet szerzett az első futamban, és komoly nyomást gyakorolt Schmidtre a szezon hajrájában is.

 

 

Thomas Chareyre (Franciaország)

Thomas Chareyre a supermoto legendája, akit a sportág történetének egyik legnagyobb alakjaként tartanak számon. Többszörös világbajnok, aki a precíz motorkezeléséről és a rendkívüli alkalmazkodóképességéről ismert. Bár a 2024-es szezon során bejelentette visszavonulását, továbbra is meghatározó szereplője volt a mezőnynek. Pályafutása során Chareyre példát mutatott minden versenyző számára, hogyan lehet hosszú távon a sportág élvonalában maradni.

Thomas Chareyre

S1GP HUNGARY

A supermoto pálya elemei

Egy supermoto pálya egyedülálló keveréke a különböző motorsport-elemeknek, mivel aszfaltos és terepes szakaszokat is tartalmaz. Az ilyen pályák kialakításának célja, hogy a versenyzők számára változatos kihívásokat biztosítsanak, amelyek megkövetelik mind az aszfalton, mind a terepen való motorozási technikák alkalmazását.

Főbb elemek:

Aszfaltos szakaszok

Általában sima felületű, gyors kanyarokat és hosszabb egyeneseket tartalmaz. A versenyzők itt kiemelkedően precíz ívválasztásra és féktechnikára törekszenek.

Terepszakaszok (Dirt Section)

Földutas (offroad) részek, amelyek ugratókat (mandinereket), hullámokat (whoops), illetve éles kanyarokat tartalmaznak. Ezek a szakaszok komoly technikai kihívást jelentenek, különösen a levegőben történő motorozás és a gyors irányváltások során.

Sky Section

Egyes pályákon kiemelt látványelemként alkalmazzák a Sky Section-t, amely nagy ugratókat vagy hosszabb, magasabb ívű tereprészt jelent, ahol a versenyzők a levegőbe emelkednek. Ez a szakasz a közönség számára különösen izgalmas, mivel látványos ugrásokat és mutatványokat láthatnak.

Technikás kanyarok

Mind az aszfaltos, mind a terepszakaszokon éles vagy elnyújtott kanyarok, amelyek tesztelik a versenyzők motorozási képességeit és koncentrációját.

Váltófelületek

Az aszfalt és a terep közötti átmeneti részek különleges kialakítást igényelnek, hogy biztosítsák a biztonságos áthaladást. Itt különösen fontos a gumiabroncsok tapadásának kezelése.

„Tribün előtti” szakasz

Általában az a rész, ahol a közönség a legközelebbről követheti az eseményeket. Gyakran a célegyenes, illetve látványos kanyarok és ugrások találhatók itt.

A Sky Section szerepe

A Sky Section a supermoto pályák egyik legizgalmasabb része. Ez nemcsak a versenyzők számára kihívás, hanem a nézők számára is vizuális élmény. A nagy ugrások és látványos manőverek kiemelik a supermoto sajátosságát, amely ötvözi a gyorsaságot, a technikát és a mutatványos elemeket. Az ilyen szakaszok megfelelő sebességet és precíz irányítást igényelnek, mivel a rossz landolás akár súlyos balesetet is okozhat.

Ezek az elemek együtt teszik a supermotót a motorsportok egyik legváltozatosabb és legdinamikusabb formájává.